Dirigent

Fiona Ellis

De Amerikaanse dirigent Fiona Ellis behaalde haar Master of Music in koordirectie bij het Westminster Choir College in Princeton, VS, het enige residential college voor koren, wereldwijd veelal beschouwd als de meest prestigieuze koordirectie-opleiding. Aldaar studeerde ze onder Joe Miller, James Jordan en Amanda Quist, en dirigeerde ze vier van hun negen academische koren. Ze was assistent-dirigent bij het Westminster Chapel Choir, bestaande uit alle 80 eerstejaars conservatoriumstudenten. Ze dirigeerde de Westminster Master Singers, bestaande uit 25-30 masterstudenten. Als sectieleider van het Westminster Choir, het voornaamste tournee- en opname-ensemble van het conservatorium, heeft ze repetities geleid voor tourconcerten en de optredens als thuiskoor op het Spoleto Festival USA. Fiona was sectieleider bij het Westminster Symphonic Choir, een koor van 220 bachelor- en masterstudenten dat dienst doet als hoofdkoor bij het Philadelphia Orchestra, het New York Philharmonic en gastorkesten zoals het Berlin Philharmoniker en het Wiener Philharmoniker. Fiona leidde de repetities in aanloop naar Mahlers Symphonie der Tausend onder Maestro Yannick Nézet-Séguin.

Nadat ze naar Nederland verhuisde werd Fiona in november 2016 dirigent bij het Nijmeegs Studentenkoor Alphons Diepenbrock. Onder haar hebben wij onder andere uitgevoerd: Mozarts Mis in c klein samen met het orkest Arnhem Sinfonietta, een barokprogramma met Charpentiers Messe de Minuit Pour Noël en Vivaldi’s Magnificat, en een scratchdag waaraan 145 student- en gastzangers alsmede orkest Flos Campi meededen, het repertoire bestaande uit Faurés Requiem en een aantal andere korte werken.

In Nederland is Fiona gastdirigent geweest bij zowel symphonische koren als het Philips Philharmonisch Koor, Toonkunstkoor Caecilia en de Voorburgse Oratorium Vereniging, als kamerkoor Corps d’Esprit. Voor haar vertrek naar Nederland richtte ze in 2010 het Manda Wilderness Choral Festival op voor een non-profit in Mozambique. Daar reisde ze samen met een tolk naar dertien afgelegen dorpskoren om koorworkshops te dirigeren. Het jaarlijkse project wordt vandaag de dag gesponsord door de Andrew Lloyd Webber Foundation. In Londen studeerde Fiona directie bij Jeremy Hanemen van het Royal Opera House en Esther Hargittai van de British Kodály Academy. Ze dirigeerde in masterclasses onder Amy Bebbington, Ryan Brandau, James Davey, Joseph Flummerfelt, Jeremy Haneman, Jerry McCoy, John Russell, Patrick Rusill, Martin Seymour, Mark Sproson en James Whitbourn.

Als enthousiast sopraan specialiseert Fiona in oude en moderne muziek. Ze zong twee seizoenen in het Westminster Choir o.l.v. Joe Miller in tourconcerten en op het Spoleto Festival USA, met naast hoogtepunten als Bachs Matthäus-Passion, Beethovens Chorphantasie en Messe in C-Dur, Carissimi’s Jephte, Lachenmanns Mädchen mit den Schwefelhölzern, Langs Little Match Girl Passion, ook solo’s in Debussy’s Trois Chansons, Poulencs Mass in G major en Steve Reichs Music for 18 Musicians. Fiona zong ook twee seizoenen in het Westminster Symphonic Choir o.l.v. Daniele Gatti (Brahms’ Ein deutches Requiem), Jane Glover (Händels Messiah), Jacques Lacombe (Beethovens negende symphonie, Debussy’s Nocturnes en Orff’s Carmina Burana), Yannick Nézet-Séguin (Bachs Matthäus-Passion en Mahler’s tweede en achtste symphonie) en Sir Simon Rattle (Beethovens negende symphonie). Ze zong in het oude muziek-koor Westminster Kantorei onder Amanda Quist, en heeft ook gezongen onder Renato Balsadonna, Peter Phillips en Ivor Setterfield.

In Nederland zong Fiona als zangstagaire bij het Nederlands Kamerkoor o.l.v. Klaas Stok en Edo de Waart, bij het Kurt Thomas Chamber Choir voor masterclassleiders Daniel Reuss, Rob Vermeulen en Adrián R. van der Spoel, bij het Rotterdam Symphony Chorus en het Koninklijk Concertgebouworkest onder Wiecher Mandemaker en Stéphane Denève, en bij The Bach Choir and Orchestra of The Netherlands onder Pieter Jan Leusink.

Fiona heeft Zimbabwaanse ouders, maar is opgegroeid in de Verenigde Staten. Na het halen van haar bachelorgraad bij de University of Richmond, met een major in zowel Rhetoric & Communication Studies als Franse taal, en met een minor in dans, zette ze haar carrière voort in de muziek. Fiona’s muzikale training begon op vijfjarige leeftijd met Suzuki pianolessen, gevolgd door dwarsfluit op negenjarige leeftijd. Op het moment studeert ze stemvorming bij Ronald Klekamp.